8 stratégií efektívnejšieho zbierania e-mailových kontaktov
Časy, kedy sa vám návštevníci webu "zadarmo" prihlasovali na odber newsletteru sú nenávratne preč. A vlastne také časy tu ani nikdy neboli. Získavanie kontaktov na potenciálnych zákazníkov cez obyčajný "Prihláste sa k odberu nášho newsletteru" formulár nebolo nikdy výrazne efektívne. Preto treba tasiť ťažší kaliber, aby ste návštevníkov motivovali a aby vám aj ich nekonverzná návšteva niečo priniesla.
Poďme rovno na vec:
Základom efektívneho zbierania e-mailových kontaktov je správne umiestnenie formuláru s prihlasovaním do newsletteru. Návštevníci internetu sú za tie roky viac zdatní, takže strohé umiestnenie do pravého stĺpca, či pätičky pravdepodobne nebude stačiť. Aj napriek tomu odporúčam do niektorých z týchto oblastí formulár umiestniť, pretože tam ho budú môcť návštevníci vždy nájsť, keď nevyužijú inú z ponúkaných metód prihlásenia sa do mailinglistu.
1. Používajte vyskakovacie / vysúvacie okná
Agresívnejšou metódou umiestnenia sú vyskakovacie (pop-up) okná. Niekomu sa môžu zdať otravné, faktom však ostáva, že podľa rôznych prieskumov skutočne fungujú. Záleží od formy a nastavenia správania sa takýchto pop-up okien.
Stratégie umiestnenia a pravidlá zobrazenia vyskakovacieho okna s formulárom sú rôzne. Vyskočiť na potenciálneho zákazníka ihneď po príchode na e-shop sa mi nezdá ako najšťastnejšie riešenie. Zato vysunutie pekného okienka niekde vpravo dole po určitom čase strávenom na stránke a po odscrollovaní napríklad do polovice článku na blogu nemôže nikoho uraziť.
Ďalším, veľmi dôležitým momentom, kedy môžete návštevníka požiadať o e-mailovú adresu je vo chvíli, keď sa chystá opustiť vašu stránku. Väčšina návštevníkov sa totižto na vašu stránku už nikdy nevráti, takže toto je posledná možnosť, ako z ich návštevy niečo vyťažiť.
2. Ponúkajte odmeny
Zadarmo vám nikto nič nedá a preto musíte návštevníkov vášho e-shopu motivovať na zanechanie e-mailu. Čo vlastne návštevníkovi vášho e-shopu prinesie to, že vám dá svoju e-mailovú adresu? Na oplátku by ste mu mali niečo dať. Ako ste si určite všimli na predchádzajúcich príkladoch, môže ísť o zľavu z prvého nákupu, dopravu zdarma, darček k nákupu a podobne. Určite ste kreatívni a niečo zaujímavé vymyslíte.
3. Rozdávajte e-booky, video návody, brožúry
E-booky, návody, videá sú špecifickou formou odmien za poskytnutie e-mailovej adresy návštevníkom. Určite ste špičkou vo svojom odbore. Ponúknite potenciálnemu zákazníkovi kúsok vášho know-how výmenou za jeho drahocennú e-mailovú adresu. Áno, aj na e-shope môžete úspešne využiť túto stratégiu, nielen pri info produktoch.
Výhodou takýchto odmien oproti bežným odmenám popísaným vyššie sú náklady. Vytvorenie hodnotného obsahu vás bude stáť určité fixné jednorazové náklady. Zaslanie takejto odmeny za poskytnutie e-mailu návštevníkom vás už ale nebude stáť nič. Nebudete sa tak uberať o zisk z každej objednávky, ako by to bolo v prípade zľavy z objednávky, či dopravy zdarma.
4. Zdieľajte štatistiky počtu odberateľov
Stále viac stránok zobrazuje štatistiky počtu odberateľov newslettera priamo pri prihlasovacom formulári. Skvelý nápad. Tieto čísla zvyšujú dôveryhodnosť vášho e-shopu a môžu pomôcť pri konverzii používateľov na odberateľov (a neskôr na zákazníkov). Uvidia totiž, že ponúkaný obsah je užitočný, keďže ho odoberá toľko ľudí.
5. Hovorte o svojom newsletteri v článkoch
Táto stratégia je veľmi jednoduchá, stačí do článku napríklad na blogu zakomponovať výzvu k akcii. Odporučte čitateľovi výmenou za e-mail stiahnuť si tematicky príbuzný e-book, prípadne rozšírenú verziu článku. Možností je mnoho. Záleží čisto na vašej kreativite.
6. Pridajte výzvu k akcii na konci článku
Koniec článku je ideálnym miestom pre nejaký ďalší krok zo strany čitateľa. Publikované informácie môžu návštevníka zaujať natoľko, že sa rozhodne byť informovaný o ďalších článkoch, novinkách a akciách, ktoré pripravujete. Umiestnite sem formulár s jasným posolstvom, čo návštevník získa prihlásením sa do newslettera.
7. Pýtajte sa na názor
Dajte ľuďom možnosť vyjadriť sa. Určite sa s vami radi podelia o svoj názor. Na konci si nezabudnite vypýtať e-mailovú adresu výmenou za drobný darček.
8. Usporiadajte súťaž
Skvelou možnosťou na zber e-mailových kontaktov je usporiadanie súťaže. Ponúknite zaujímavú výhru a e-maily sa vám budú hrnúť.
Záver
Metód na efektívnejší zber e-mailových kontaktov je neúrekom. Dúfam, že som týmito pár príkladmi prebudil vašu kreativitu a že už vám po rozume chodí príbeh, ktorým návštevníka presvedčíte, že vám môže dôverovať. Dôležitejšie ale je, ako s jeho dôverou naložíte. O tom zas niekedy nabudúce v ďalšom článku.