16 neustále sa opakujúcich chýb na e-shopoch, ktoré vás uberajú o zisk

16 neustále sa opakujúcich chýb na e-shopoch, ktoré vás uberajú o zisk

Article date Štvrtok, 06. Apríl 2017Author Martin Drugaj

Len pred pár dňami boli portálom Heureka.sk slávnostne vyhlásené výsledky súťaže ShopRoku. Heureka hľadala najkvalitnejšie, najpopulárnejšie a najzaujímavejšie e-shopy slovenského internetu za rok 2016.

 

Pri tejto príležitosti som sa pozrel na to, aké že to e-shopy sa môžu hrdiť ocenením najkvalitnejší internetový obchod na Slovensku a či je toto ocenenie oprávnené.

 

Musím uznať, že kvalita ocenených e-shopov išla za ostatné roky výrazne nahor. V minulosti nebol problém medzi víťazmi nájsť e-shopy, u ktorých ste napríklad 5 minút hľadali tlačidlo na vloženie tovaru do košíka, či kategórie neboli na mieste, kde by ich očakávala väčšina návštevníkov.

 

Ale ešte aj tento rok sa na weboch finalistov a ocenených e-shopoch dajú nájsť tie neustále sa opakujúce chyby, ktoré zbytočne znižujú mieru konverzie a tým oberajú majiteľov o zisk. Tak napríklad:

1. Na prvý pohľad nie je jasné, čo e-shop predáva

Návštevník by mal podľa loga, názvu, obrázku v hlavičke, bannerov, prípadne tovarov na úvodnej stránke vedieť hneď identifikovať hlavné zameranie e-shopu.

 

Na prvý pohľad nie je jasné, čo e-shop predáva

2. Množstvo zbytočného textu na úvodnej stránke

Myslíte, že to chce niekto čítať? Nebolo by efektívnejšie hneď na vrch úvodnej stránky umiestniť to najdôležitejšie, po čo návštevník prišiel - produkty?

 

Množstvo zbytočného textu na úvodnej stránke

 

 

Množstvo zbytočného textu na úvodnej stránke

3. Pohyblivý (posuvný) banner na úvodnej stránke

Je bežné, že trištvrte obrazovky, ktorú zákazník po príchode na e-shop uvidí, zaberá nejaký banner a to dokonca pohyblivý. Podľa mňa ide o neefektívne využitie najdôležitejšieho priestoru na úvodnej stránke. Reklamné bannery sú návštevníkmi často prehliadané. Na zaujatie zákazníka máte iba pár sekúnd, takže druhý, prípadne tretí banner v tomto slideri nemá žiadny význam. Zákazník sa k nemu nedostane, pretože podľa výskumov na takýto banner nekliká.

 

Odporúčam na úvodnej stránke namiesto takéhoto banneru zobrazovať radšej najdôležitejšie produkty, prípadne výhody oproti konkurencii (formou ikoniek a krátkych výstižných textov). 

 

Na nasledujúcej ukážke je obsahová časť úvodnej obrazovky jedného z ocenených e-shopov. Vo vrchnom pohyblivom banneri sa nachádzajú tlačidlá na prepínanie obrázkov. Nie sú ale takmer viditeľné.

 

Posuvný baner na úvodnej stránke

4. Bannery bez výzvy k akcii

Ak už máte odmerané, že použitie bannerov je na vašom e-shope efektívne, každý použitý banner by mal obsahovať výzvu k akcii (CTA = Call-To-Action). Ide o tlačidlo, ktoré hovorí návštevníkovi o tom, čo sa stane po kliknutí na tento prvok. CTA prvok privádza návštevníkov k akcii a zvyšuje mieru prekliku (CTR = Click-Through Rate). Príklady textov takýchto CTA prvkov: "Vložiť do košíka", "Získať zľavu", "Viac informácií", "Kontaktujte nás", "Zobraziť ponuku"...

 

 

Banery bez výzvy k akcii

5. Nevýrazné Call-To-Action prvky a odkazy

CTA prvky musia byť na stránke jasne viditeľné, odlíšené od ostatných pasívnych prvkov. Tvarom aj farbou. Zároveň musí návštevník ľahko pochopiť, akú akciu vykonávajú. Text akcie musí súhlasiť s akciou samotnou. Nepoužívajte preto tlačidlo "Kúpiť" na preklik do detailu produktu. Alebo text "OBJEDNAŤ" na tlačidlo, ktoré vás posunie na výber spôsobu dopravy a platby.

 

Zlý text akcie.

 

CTA prvky, ktoré nás vedú celým nákupným procesom by mali byť jednotného štýlu. Úplne všetky tlačidlá konverznej cesty by mali byť v tej istej farbe a to v inej, ako zvyšok e-shopu.

 

Odkazy by mali byť podčiarknuté a farebne odlíšené od bežného textu.

 

Nevýrazné Call-To-Action prvky a odkazy

Nevýrazné CTA prvky.

 

  Nevýrazné Call-To-Action prvky a odkazy  

V tomto detaile tovaru je 9 textových odkazov. Dokážete ich všetky nájsť? :)

 

Nevýrazné Call-To-Action prvky a odkazy

6. Vyhľadávanie nie je tam, kde by ho každý očakával

Prečo návštevníkom nakupovanie na vašom e-shope komplikujete a vyhľadávanie tovarov neumiestnite do hlavičky v strede, kde by ho každý očakával?

 

Vyhľadávanie nie je tam, kde by ho každý očakával

7. Nákupný košík nie je tam, kde by ho každý očakával

Zákazníci sú zvyknutí, že nákupný košík nájdu v pravom hornom rohu e-shopu. Tak neexperimentujte a dajte im ho tam. Okrem toho je dôležité výrazné upozornenie vloženia tovaru do košíka a plusom je vždy viditeľný košík aj pri odscrollovaní nižšie.

 

Nákupný košík nie je tam, kde by ho každý očakával

 

 

Nákupný košík nie je tam, kde by ho každý očakával

8. Kategórie nie sú tam, kde by ich každý očakával

Zákazníci sú zvyknutí na kategórie v ľavom stĺpci, prípadne vo výraznom horizontálnom menu.

 

Kategórie nie sú tam, kde by ich každý očakával

 

 

Kategórie nie sú tam, kde by ich každý očakával

9. Prázdne kategórie

Nevidím dôvod uvádzať na e-shope odkaz na prázdne kategórie bez tovarov. Zákazníka to akurát frustruje a zvyšuje sa pravdepodobnosť odchodu.

 

Prázdne kategórie

 

 

Prázdne kategórie

10. Veľký počet neprehľadných kategórií

Správne rozčlenenie tovarov do kategórií môže byť niekedy veľmi zložité. Menu kategórií by sme nemali vytvárať bez analýzy kľúčových slov. Majiteľ e-shopu si často kategórie určí podľa svojho zvyku, nie podľa analýzy. Kvôli svojej profesionálnej deformácii môže k položkám pristupovať úplne zle. Zákazník pritom môže chcieť vyhľadávať tovary podľa úplne iných parametrov.

 

Výhodu získa ten e-shop, ktorému sa podarí sortiment začleniť do 5 až 7 hlavných kategórií.

 

Veľký počet neprehľadných kategórií

 

 

Veľký počet neprehľadných kategórií

11. Zoznam konkurenčných "samozrejmostí"

V zozname konkurenčných výhod zbytočne zaberajú miesto body, ktoré majú byť samozrejmosťou, alebo sú dokonca povinné zo zákona. Možnosť platiť dobierkou, či prevodom na účet? Možnosť vrátiť tovar do 14 dní? To predsa nie sú konkurenčné výhody. Menej je niekedy viac, dôležitejšia je skutočná pridaná hodnota pre zákazníka.

 

Zoznam konkurenčných samozrejmostí

 

Zoznam konkurenčných samozrejmostí

12. Staré "novinky"

Ak nemáte čas aktualizovať váš e-shop, tak ho radšej nemajte vôbec :) Alebo aspoň skryte sekciu "Novinky a aktuality", aby ste tam začiatkom apríla zákazníkom neponúkali Vianočné novinky, 2 roky staré "nové" kolekcie, či výsledky minuloročnej ankety. Zákazník začne rozmýšľať, či vôbec fungujete.

 

Staré novinky

13. Nejasný rozdiel medzi tovarmi v kategórii

V zozname tovarov by som mal vedieť jednoznačne identifikovať rozdiel medzi jednotlivými tovarmi bez toho, aby som bol nútený vstúpiť do detailu tovaru. Riešením je krátky popis tovaru, vytiahnutie dôležitých parametrov, prípadne pomocný obrázok, či ikonky.

 

Nejasný rozdiel medzi tovarmi v kategórii

14. Chýba omrvinková navigácia

Návštevník by sa mal v každom momente vedieť čo najrýchlejšie zorientovať, kde sa na e-shope práve nachádza. K tomu slúži takzvaná omrvinková navigácia (z angl. breadcrumb), ktorá patrí do povinnej výbavy každého dobrého e-shopu.

 

A niekedy vám k zorientovaniu nepomôže ani omrvinková navigácia. Napríklad keď natrafíte na detský teplomer do vane na e-shope, ktorý predáva motorové oleje :)

 

 

 

Chýba omrvinková navigácia

15. Povinná registrácia

Nákupný proces by sme mali zákazníkom čo najviac zjednodušovať. Nekomplikujme ho takou základnou chybou, akou je povinná registrácia. 

 

Povinná registrácia

 

Povinná registrácia

16. Zbytočne zložité objednávkové formuláre

Trendom je zrýchľovanie online nakupovania. Zákazníci chcú nakupovať rýchlo, bez komplikácií. Tak prečo od nich stále vyžadujeme vyplniť adresu doručenia, keď si chcú vyzdvihnúť tovar osobne?

 

Väčšina e-shopov nemá prispôsobené objednávkové formuláre zvolenému spôsobu dopravy. Hlavne pri osobnom odbere môžete bez problémov znížiť počet políčok objednávkového formulára na minimum. Postačí vám telefón a e-mail.

 

 

Súhlasíte, nesúhlasíte s mojimi postrehmi? K dispozícii je vám diskusia pod článkom. Vopred ďakujem za každý názor.

Martin Drugaj

Martin Drugaj

Za vyše 17 rokov v online biznise Martin pomáhal rozbiehať množstvo projektov. Venuje sa konzultáciám a mentoringu pre majiteľov e-shopov. Má tiež veľa skúseností so zákazníckou podporou a HR. Viac sa o ňom dozviete na blogu martindrugaj.com.

Diskusia k článku