Čo sa deje v českej e-commerce? A čo to znamená pre Slovensko?

Čo sa deje v českej e-commerce? A čo to znamená pre Slovensko?

Article date Pondelok, 11. December 2017Author Martin Drugaj

Každý rok poskytovateľ e-shopových riešení shoptet.cz spolu s porovnávačom Zbozi.cz pripravujú prehľad o tom, čo sa deje v českej e-commerce. Tento rok sa to ale rozhodli posunúť na vyššiu úroveň.

 

Niekedy minulý týždeň spustili zaujímavý projekt Ceska-ecommerce.cz. Ten v reálnom čase monitoruje počet online obchodov, obrat, najpredávanejšie produkty, či najčastejší spôsob platenia. Analyzuje tiež obľúbenosť porovnávačov tovaru, e-shopových platforiem a dopravných spoločností.

 

Čo nám tieto údaje prezrádzajú a čo to znamená pre Slovensko?

Stále nenaplnený potenciál

Česko je e-shopová veľmoc. Má najvyšší počet e-shopov na počet obyvateľov v Európe. A toto číslo stále rastie. Medziročne počet českých e-shopov vzrástol o +5,4 %. Napriek tomu podiel e-commerce na celkovom maloobchodnom obrate činí iba 9,1 % s medziročným nárastom +1 %.

 

Stav e-commerce v ČR v roku 2017 - počet e-shopov  Stav e-commerce v ČR v roku 2017 - podiel e-commerce na celkovom maloobchodnom obrate

Zdroj: www.ceska-ecommerce.cz

 

Tu stále vidím veľký potenciál, preniesť značnú časť maloobchodného obratu z bežných kamenných obchodov do online sféry. A prostredníctvom e-shopu sa dá predávať všetko, naozaj všetko. Len treba mať dostatočnú predstavivosť. Veď napríklad záhradné domčeky a altány sa stali skokanmi roku. A to ešte ani zďaleka nie je ten najväčší bizár, ktorý kúpite na internetovom obchode.

Personalizácia a nákup cez mobilné zariadenia

Aktuálnym trendom je personalizácia a mobilné nakupovanie.

 

Každý zákazník je iný a tak mu treba ponúknuť to, čo ho skutočne zaujíma. Údajov v online prostredí je veľa, stačí si ich ukladať a šikovne využiť.

 

Okrem návštev e-shopov prostredníctvom mobilných zariadení stúpajú aj samotné nákupy cez mobil či tablet. Návštevníci stále častejšie na mobilnom telefóne okrem prezerania e-shopu nákup aj dokončia, preto im ho treba uľahčiť kvalitnou optimalizáciou stránok a celého nákupného procesu pre mobilné zariadenia. Kým v roku 2013 bol nákup prostredníctvom mobilu niekde na úrovni 12 % (v pomere k 83 % na desktope), v roku 2017 to už bolo slušných 41 % (v pomere k 53 % na desktope). UPDATE 4.1.2018: Na Slovensku je to podľa Heureky dokonca až o 7 % viac, a to 48 %.

 

Stav e-commerce v ČR v roku 2017 - nákupy na jednotlivých zariadeniach

Zdroj: www.ceska-ecommerce.cz

 

Responzívny dizajn a UX pre mobily sa stáva nutnosťou. Napriek tomu v roku 2016 malo iba 37 % českých e-shopov zobrazovanie prispôsobené pre mobilné zariadenia.

 

Heureka.cz - pošet e-shopov s mobilným webom

Zdroj: www.heurekashopping.cz

Rozmanitosť dopravy a platieb

Nedávno som mal so zákazníčkou zaujímavú debatu ohľadom použitia spôsobov dopravy a platieb na jej e-shope. Majitelia e-shopov majú často na túto problematiku odlišný pohľad, ako samotní zákazníci. Kým majitelia e-shopov chcú zákazníkom ponúknuť prepravu napríklad kuriérskou spoločnosťou (z dôvodu rýchlejšieho a spoľahlivejšieho dodania tovaru), zákazníci majú množstvo rôznych dôvodov, prečo chcú využiť iný spôsob dopravy, ako im majiteľ v dobrej viere ponúka. A keď tento iný spôsob dopravy na e-shope nenájdu, môže to byť dôvod nedokončenia nákupu.

 

Veľa zákazníkov napríklad nemá možnosť si počas svojej pracovnej doby vyzdvihnúť balíček od kuriéra, prípadne nemajú radi dohadovanie si miesta, kde ich bude kuriér naháňať. Týmto zákazníkom je pohodlnejšie si zájsť po balíček na najbližšiu poštu, prípadne výdajňu. To isté platí aj opačne, niektorí zákazníci nemajú čas chodiť si osobne po objednávky na poštu či výdajňu, radšej si nechajú tovar doviesť priamo k nohám kuriérom.

 

Veľmi podobné je to aj s platbami. Niekomu vyhovuje platba v hotovosti až pri preberaní zásielky, iní radšej zaplatia pohodlne vopred kartou, prípadne prevodom na účet. Ak svoj obľúbený spôsob platby v košíku nenájdu, odchádzajú preč.

 

Prečo by sme mali z takéhoto nezmyselného dôvodu prichádzať o tržby? Nesmieme zákazníkovi dať príležitosť nedokončiť objednávku len preto, že v košíku nenájde svoju obľúbenú dopravu či platbu. Zo štatistík vidieť rozmanitosť používania druhov dopráv a platieb.

 

Zákazníkovi by sme mali ponúknuť všetky bežné spôsoby dopravy (pošta, kuriér, osobný odber, výdajné miesta, výdajné automaty) a platieb (dobierka, bankový prevod, osobne v hotovosti, kartou) a musí mať možnosť voľby.

 

Môžeme určitým spôsobom konkrétnu dopravu či platbu zákazníkovi odporučiť, napríklad zvolením výhodnejšej ceny, výber však musíme ponechať na neho.

 

--

 

Česká pošta si stále drží slušný podiel, až 43 %, kuriérske spoločnosti využíva 26 % zákazníkov, výdajné miesta 16 %, osobný odber 6 % a ostatné spôsoby dopravy 9 % zákazníkov.

 

Stav e-commerce v ČR v roku 2017 - druhy dopráv

Zdroj: www.ceska-ecommerce.cz

 

Zo štatistík využívania platieb je jasne vidieť zvyšujúcu sa dôveru zákazníkov voči e-shopom, pretože sa po prvý krát v histórii bankový prevod vyrovnal dobierke (obe platby zhodne po 34 %). Platbu osobne využíva 23 % a online platobnou kartou 9 % zákazníkov. Platba za tovar vopred (57 %) teda už prevyšuje platbu pri prevzatí tovaru (43 %).

 

Stav e-commerce v ČR v roku 2017 - druhy platieb

Zdroj: www.ceska-ecommerce.cz

Slovenský e-commerce trh

Slovenský e-commerce trh je podobný tomu českému. Dôvodom je spoločná história oboch krajín, rovnaké hodnoty, podobné záujmy, jazyková a kultúrna blízkosť a úzka politická a hospodárska spolupráca. Veľa e-shopov pôsobiacich v Čechách pôsobí aj na Slovensku a naopak. Je tu však niekoľko špecifík.

 

Na Slovensku je na počet obyvateľov oproti Českej republike dvakrát menej e-shopov. Trh ešte nie je nasýtený, preto aj naďalej môžeme očakávať zvyšovanie počtu e-shopov na slovenskom trhu.

 

Za českým e-commerce zaostávame v dôvere v nové platobné metódy. Dobierka stále vedie väčším percentom oproti bankovému prevodu. Tu teda môžeme v najbližšej dobe očakávať podobný trend ako v Čechách, a to pokles využívania dobierky na úkor platby vopred. Vo všeobecnosti samozrejme platí, poskytnúť zákazníkom čo najširší výber platobných metód.

 

Optimalizácia pre mobilné zariadenia je pre slovenské e-shopy ešte dôležitejšia, ako pre tie české, pretože kým u našich českých susedov využíva na online nakupovanie mobilný telefón 41 % spotrebiteľov, u nás je to dokonca až 48 %. Slovensko sa môže tiež pochváliť väčším percentom e-shopov prispôsobených pre mobilné zariadenia oproti Českej republike.

Večná otázka: Na akom riešení postaviť e-shop?

Projekt Ceska-ecommerce.cz analyzuje tiež obľúbenosť e-shopových platforiem. Tak na akom riešení teda postaviť úspešný e-shop?

 

Nezáleží na tom, čí postavíte e-shop na opensource, vlastnom, alebo komerčnom riešení. Úspešný e-shop dokážete vybudovať na akomkoľvek systéme. Je to totižto o ľuďoch, s ktorými spolupracujete. O programátoroch, ktorí vám dokážu naprogramovať to, čo si vymyslíte, o produktových manažéroch, ktorí sledujú trendy a priania zákazníkov a na základe nich vylepšujú svoje komerčné riešenia, o konzultantoch, ktorí vám so všetkým pri budovaní a prevádzkovaní e-shopu pomôžu.

Martin Drugaj

Martin Drugaj

Za vyše 10 rokov v online biznise Martin pomáhal rozbiehať množstvo projektov. Venuje sa konzultáciám a mentoringu pre majiteľov e-shopov. Má tiež veľa skúseností so zákazníckou podporou a HR. Viac sa o ňom dozviete na blogu martindrugaj.com.

Diskusia k článku